Vijesti

August Kazotic2

 

„Nijedan čovjek nije otok, sasvim sam za sebe. Svaki je čovjek dio kontinenta, dio Zemlje...

Smrt svakog čovjeka smanjuje mene jer sam obuhvaćen u čovječanstvu.

I zato nikad ne pitaj kome zvono zvoni. Tebi zvoni.“

 

Ovaj citat renesansnog engleskog pjesnika Johna Donnea popularizirao je Ernest Hemingway u svome klasiku, 'Kome zvono zvoni'. I kao što “nijedan čovjek nije otok, sasvim sam za sebe”, tako ni Augustin Kažotić nije živio u potpunoj izolaciji, gledajući samo kako bi spasio svoju dušu. Svakako nije tako dosegao čast blaženika, već nepokolebljivo nasljedujući Krista koji je objavio da njegov Otac, “koji je na nebesima, neće da propadne ni jedan od ovih malenih” (Mt 18,14). Drugim riječima, nitko ne stoji sam, prepušten sebi u besplodnoj pustoši ničim uvjetovane slobode, već je svo čovječanstvo isprepleteno u međusobnoj brizi svakoga za sve i svih za svakoga. Crkva, kao zajednica koja isprepliće živote mnogih vjernih bez obzira na jaz stoljeća ili granice iscrtane na kartama, razumije tu odgovornost za drugoga kao Božju zapovijed ljubavi čiji je najodličniji izričaj spasenje bližnjega. Cio Kažotićev život svjedoči toj istini kršćanske vjere. Tako ovaj tekst smjera predstaviti kompleksnu tapiseriju uzročno-posljedičnih veza koje su dovele do mučeničke smrti bl. Augustina Kažotićeva, a koja je potom postala klicom novog procvata kršćanske vjere u Luceri gdje je u prethodno iskorijenjena radi političkih interesa vlastodržaca njegova vremena.

     

***

 

Za Kažotićevog stolovanja na biskupskoj stolici Zagrebačke biskupije, spletom dinastičkih rodbinskih veza kruna dvojnog Ugarsko-Hrvatskog kraljevstva pripala je napuljskoj kraljevskoj kući Capet-Anjou, ogranku ranosrednjovjekovne francuske kraljevske loze Capet. Tako je Karlo Robert, unuk napuljske kraljice Marije Arpadović, kćeri Stjepana V. i sestre Ladislava IV., posljednjeg domaćeg ugarsko-hrvatskog kralja iz loze Arpadovića, okrunjen kraljem 1301. god. te ponovno 1309. godine, nakon niza pobuna koje su osporavale legitimnost njegovog nasljednog prava po ženskoj liniji.

 

To po mnogočemu prijelomno razdoblje označava i početak novih političkih prilika u Hrvatskoj. Hrvatski velikaši su dotada priznavali vlast mađarskih kraljeva, ali su inače uglavnom nezavisno upravljali svojim posjedima. No novi kralj gotovo odmah počinje jačati kraljevsku vlast i ograničavati autonomiju plemićkih obitelji, koje bi mogle osporiti njegovo pravo na krunu. Iskoristivši rastuću neslogu hrvatskih velikaša koja tragično kulminira bratoubilačkom bitkom kod Blizne u Poljicama 1322. godine, Karlo Robert obezglavljuje “neokrunjene hrvatske kraljeve” Šubiće Bribirske čime uklanja moguću prijetnju svojoj vlasti. Posljedično, Mletačka republika otima većinu jadranske obale, dok bosanski ban Stjepan Kotromanić prisvaja regiju između Cetine i Neretve, Imotski, Dumno, Livno i Glamoč.

 

Osiguravši krunu Ugarsko-Hrvatskoga kraljevstva, Karlo Robert se pokazao nezahvalan prema hrvatskim plemićima poput slavonskih banova Babonića, koji su ga podupirali nasuprot mađarskom plemstvu. Anžuvinska politika kraljevske supremacije naštetila je i Crkvi u Ugro-Hrvatskoj, posebno Zagrebačka biskupija trpi povrede svojih prava, kao i materijalnu štetu. Ugarski i hrvatski biskupi uzalud su pokušali pregovarati s kraljem ne bi li ublažio svoju autokratsku politiku. Na kraju je Augustin Kažotić, zagrebački biskup, izabran neka od pape Ivana XXII. u Avignonu zatraži  pomoć u obrani Crkve od kraljevske tiranije.

 

No ni Sveta Stolica početkom 14. stoljeća nije pošteđena “prijateljskog” uplitanja kraljevske vlasti ne bi li se u što većoj mjeri oslabila crkvena autonomija i njezin utjecaj na društvo. Tako su od 1309. do 1376. godine ukupno sedmorica Papa umjesto u Rimu prebivali u južnofrancuskom gradu Avignonu. Svi su odreda bili Francuzi po narodnosti i pod “zaštitom” francuskih kraljeva. Konačno, papa Grgur XI. vraća 1377. godine papinsku rezidenciju u Rim čime okončava “Avignonsko sužanjstvo”.

 

Otišavši 1318. godine u Avignon, Augustin Kažotić je prokazan kao izdajica i neprijatelj Krune te mu je zabranjen povratak u domovinu. Je li riječ o osvetoljubivosti ili ne, Karlo Robert je očito procijenio kako ,u najviše odgovara ako “problematični” zagrebački biskup ostane u Avignonu, daleko od saveznika i izvan povjerene mu biskupije. Nakon četiri godine provedene na Papinom dvoru, kad je svaka nada u povratak odavno nestala, Ivan XXII. dodjeljuje Kažotiću novu biskupiju Lucera di Santa Maria u južnoj Italiji.

 

Papi Ivanu XXII. se može prigovoriti kako je možda mogao učiniti više za Augustina Kažotića, suprotstaviti se kralju Karlu Robertu na kakav konkretniji način i tako obraniti svoga biskupa od nanesene nepravde. No treba imati i razumijevanja i za Papin položaj. Ne treba ni zaboraviti da se Papina rezidencija u Avignonu nalazila na francuskom tlu, pod vlašću još jednog ogranaka Anžuvinske dinastije, rođaka Karla Roberta. Papa je morao biti oprezan ne bi li se i sam nenadano našao lišen službe hirom svirepoga kralja. Dodijelivši mu novu biskupiju, Papa je barem Augustinu Kažotiću nakon četiri godine progonstva omogućio novi početak.

                      

***  

 

Preuzimanjem biskupske službe u Luceri, Augustin Kažotić dolazi među ljude čije je živote obilježio sraz civilizacija i religija, u zemlju razrovanu i ranjenu trvenjem između kršćanstva i islama. Po povlačenju Bizanta iz zapadnog Sredozemlja, Saraceni naseljavaju Siciliju i južnu Italiju već u 9. stoljeću. No u drugoj polovici 11. st. novopridošli Normani započinju latinazaciju stanovništva i potiskivati islam. Tako na jugu Italije i na Siciliji uz katoličko stanovništvo živi i određeni broj Grka, Židova i Saracena. Muslimansko stanovništvo na Siciliji uključivalo je Arape, koji su naseljavali Mazare del Vallo, Monreale i Corleone, Berbere koji su naselili Agrigento i okolno područje, nešto Perzijanaca poznatih po zajednici Khwarizmija u Palermu, te lokalno stanovništvo koje se obratilo na islam tijekom stoljeća muslimanske vlasti.

 

Iako je početkom 13. st. većina sicilijanskih Saracena emigrirala u sjevernu Afriku, ipak su u sicilijanskim brdima još uvijek ustrajale gerilske skupine pobunjenika. Ne bi li spriječio svaki daljnji otpor, Friedrich II. Hohenstaufen, njemački car Svetog rimskog carstva, koji je zahvaljujući dinastičkim rodbinskim vezama naslijedio Siciliju, donosi odluku o preseljenju sicilijanskih Saracena u kolonije na talijanskom tlu. Time je nakon višestoljetne prisutnosti iskorijenjen islam s tla Sicilije, a ujedno i započeo slijed događaja koji će u konačnici uzrokovati smrt bl. Augustina Kažotića otprilike 80 godina kasnije.

      

Sicilijansko saracensko stanovništvo većinom je naseljeno u Luceru, u Apuliji, u Girofalco u Calabriji i u Acerenzu u Lucaniji. Manje skupine su deportirane u Stornari, Casal Monte Saraceno i Castel Saraceno u Campaniji. Kada je proces deportacije konačno završen krajem 1240. godine u cijeloj Luceri nije ostalo više od tucet kršćana, ako je povjerovati povijesnim izvorima iz toga vremena. Tako izmješteni Saraceni našli su se okruženi neprijateljski raspoloženim domaćim stanovništvom i predaleko od svojih sunarodnjaka u Sjevernoj Africi koji bi im mogli pružiti bilo kakvu pomoć.

 

Lucera (arap. Lugerah) kao najveća saracenska kolonija na talijanskom tlu, postaje političkim i kulturnim središtem saracenskih naselja u Italiji. Saracenima je dana sloboda vjere, pa su tako imali svoje džamije, medresu tj. školu poučavanja Kurana i kadiju s ovlasti po šerijatskom zakonu suditi u parnicama između muslimana. Saracenski laki streličari iz Lucere također su služili u vojsci careva Svetog rimskog carstva. Neki od tih saracenskih ratnika bili su i osobna straža Friedricha II. Hohenstaufena i njegovih sinova: osobno odani caru, bez političkih veza s njegovim protivnicima u Njemačkoj, spremni okrenuti se protiv lokalnog stanovništva druge vjere.

 

Situacija se počinje mijenjati kada posljednji kralj Sicilije i Napulja iz dinastije Hohenstaufen, Friedrichov sin, Manfred, pogiba u bitci kod Beneventa 1266. godine, a Karlo I., grof od Anjoua, postaje prvi vladar Napuljskog Kraljevstva iz Capet-Anjou dinastije. Novi kralj sačuvao je muslimansku koloniju u Luceri i sve njezine privilegije iskamčivši prethodno popriličan danak. Ipak, Karlov sin i nasljednik, Karlo II., djed Karla Roberta, koji je već proveo deportacije Židova sa svojih posjeda u Francuskoj, isto rješenje primjenjuje i na Saracene u Luceri. Većina muslimanske populacije je prognana u Albaniju, prodana u ropstvo ili izbjegla u okolne planine. Potom je Papi i poslana molba neka pošalje novog biskupa čija bi misija bila obnova vjere u toj opustošenoj regiji.

 

***

 

Prema crkvenoj predaji, prvog biskupa Lucere je postavio sam sv. Petar Apostol. Raspuštanjem kolonije i deportacijom muslimanskog stanovništva iznova je ustanovljena luceranska biskupija s misijom obnove kršćanske vjere u toj regiji. Vjerojatno imajući na umu sve reforme koje je učinio u Zagrebu, papa Ivan XXII. je Augustina Kažotića imenovao lucerskim biskupom 21. kolovoza 1322. godine računajući kako će bivši zagrebački biskup i u svojoj novoj biskupiji polučiti slične rezultate. Kažotić kao lucerski biskup dolazi na teritorij pod vlašću napuljske kraljevske obitelji, strica i bratića Karla Roberta, pa ako se opet uplete u poslove ugarsko-hrvatskoga kralja ni Papa ga ne bi mogao zaštiti.

 

Lucera uoči Kažotićeva dolaska tek životari u uistinu lošem stanju. Kralj Karlo II. je porušio gradske zidine ne bi li spriječio saracenske pobunjenike u planinama da preotmu grad i steknu utvrđeno uporište otpora njegovoj vlasti. U gradu nije bilo nijedne crkve, kao ni katedrale, koja je srušena 80 godina ranije. Tako dolaskom novog biskupa i naseljavanjem kršćanskog puka iz Provanse i Burgundije započinje obnova. Kažotić pretvara biskupski dvor u sirotište za djevojčice, a uz to brine za bolesne i sirotinju grada. Aktivno propovijeda uzduž i poprijeko svoje biskupije ne bi li duhovno obnovio opustošene duše i zemlju. Usprkos znatnom riziku, odbijao je oružanu zaštitu, jer nije htio da se naviještanje Radosne vijesti asocira s nasiljem i prisilom.

 

Kako nije imao tjelohranitelja, neminovno je postao metom napada. Fanatični saracenski pobunjenik napao je Kažotića željeznom motkom i ranio ga udarcem po glavi. Posljedična fraktura lubanje, koja je još vidljiva na posmrtnim ostatcima, uzrokovala je nutarnje ozljede koje ondašnja medicina nije mogla dijagnosticirati ni iscijeliti. Augustin Kažotić je preminuo 3. kolovoza 1323. godine u dominikanskom samostanu u Luceri, u samostanskoj ćeliji koju su čuvali za njega kako bi se s povremeno mogao odmoriti u samostanskoj tišini i miru. Tamo je i pokopan: u kapeli Sv. Petra Mučenika.

 

Fanatizam jednog Saracena je okončao Kažotićev život. No taj čovjek je isto tako bio žrtva vlastodržaca koji su postupali s ljudskim bićima kao šahovskim figurama, hirovito ih premještajući sad tamo, sad onamo. Iako se 21. st. u mnogočemu razlikuje od 14. st., u južnoj Italiji se opet, nakon toliko stoljeća, može vidjeti došljake iz Sjeverne Afrike i dalje, kao i u Zagrebu. I s tim se ljudima postupa kao s pijunima, pa ih se izmješta na drugi kraj svijeta kako bi služili kao jeftina radna snaga. Kao i u doba anžuvinskih kraljeva, a čija su imena danas tek prah i pepeo u našim ustima, gospodarski i politički interesi se ostvaruju preko leđa siromaha. Iz toga kuta Augustin Kažotić, sam također nevoljni prognanik i došljak u stranoj zemlji, služi kao primjer kako bi kršćani trebali pristupiti bližnjima iz drugih zemalja i nasljedovati Krista kamo god da ih život odveo, a napose izvan domovine.

 

Do mučeničke smrti bl. Augustina Kažotića doveo je cio niz naizgled nepovezanih povijesnih događaja. No, njegov život ponajprije je obilježen dramom povijesti spasenja: tog opiranja čovjekovoj grešnoj požudi za gospodovanjem nad bližnjima poradi Kristova evanđelja. Kršćani danas se ne bi trebali zavaravati da se njih osobno ne tiče obijest vladajućih ni patnja siromaha, bilo na drugome kontinentu, bilo u susjednoj ulici. Crkvu kroz sva prošla i buduća stoljeća jednako obvezuje Kristova žrtva na križu za otkupljenje svijeta. Kraljevstvo Božje nema međe ni granice koje se mogu naći na zemljopisnoj karti niti se vodi logikom politike moći zbog koje vladajući žrtvuju svoju savjest i tuđe živote zbog privremene prednosti pred suparnicima. Kraljevstvo Božje je čin vjere: živjeti već sad kao o Kristovu povratku, izobilujući u milosrđu i pravednosti, pa i po cijenu mučeničke smrti.

   

Izvori

 

HRVOJE KEKEZ, Između dva kralja: plemićki rod Babonića u vrijeme promjene na ugarsko-hrvatskom prijestolju, od 1290. do 1309. godine, u: Povijesni prilozi, br. 35, Hrvatski povijesni institut, Zagreb, 2008., str. 61-87.

 

DAMIR KARBIĆ, Šubići Bribirski do gubitka nasljedne banske časti (1322.), u: Zbornik Odsjeka za povijesne znanosti Zavoda za povijesne i društvene znanosti Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, Vol. 22 , Zagreb, 2005., str. 1-26.

 

JOSIP MLINARIĆ OP, Svjedoci obnove II. dio, Birotisak-Roso, Zagreb, 1992., str. 87-105.

 

New Advent Catholic Encyclopedia, URL: www.newadvent.org/cathen/13539a.htm

 

New Advent Catholic Encyclopedia, URL: www.newadvent.org/cathen/08431a.htm

  

Encyclopedia Britannica Online, URL: www.britannica.com/EBchecked/topic/269851/Holy-Roman-Empire

 

Encyclopedia Britannica Online, URL: www.britannica.com/EBchecked/topic/217800/Frederick-II 

Svečano misno slavlje osmog utorka sv. Dominiku predvodio fr Mislav Peček2024 12

 

Izvor: www.zg-nadbiskupija.hr

 

Osmog utorka velike devetnice uoči proslave blagdana sv. Dominika u Župu Konjščina hodočastilo je dominikansko laičko bratstvo bl. Augustina Kažotića iz istoimene zagrebačke župe na Pešćenici predvođeni ovogodišnjim dominikanskim mladomisnikom fr. Mislavom Pečekom koji je predvodio pobožnost sv. Dominiku te svečano misno slavlje.

 

Mladomisnik je u svojoj homiliji, temeljeći se na čitanju iz knjige proroka Jeremije i naviještenog evanđelja, usporedio stanje u vrijeme sv. Dominika, sadašnje stanje s onim konačnim.

 

Fr. Peček je rekao kako „mnoge bitke na duhovnom polju koje je Jeremija opisao i sveti je Dominik morao proživljavati, a mnoge bitke duhovnog života koje je Crkva morala vojevati u Dominikovo vrijeme, moramo i mi danas.“

 

Propovjednik je u propovijedi postavio i nekoliko pitanja: „Nismo li okruženi i napadani svim ideologijama i idolopoklonstvima koja su postojala kroz povijest, a rat se odvija za našu pažnju , za naše savjesti, za naše duše? Nije li kultura smrti prodrijela u pore društva i nametnula se kao slatkorječiv diktator?...“

 

Zaključujući svoju propovijed, fr. Peček prisutnima je poručio da je potrebno otvoriti oči i prepoznati istinu u ovome svijetu. Pozvao je da „uzmemo Marijino oružje izbora, diku sv. Dominika, svetu krunicu. Natopimo ovaj svijet Anđeoskim pozdravom, natopimo naše umove otajstvima života našega Spasitelja, ne brinimo se za borbe i izazove koji su ispred nas i Duh će Sveti i na nas sići, kao što je nad Mariju i živjet ćemo u slobodi djece Božje, u istini i u ljubavi.“

 

Na koncu misnog slavlja, pripremajući se za proslavu župne svetkovine sv. Augustina Kažotića, članovi trećeg red sv. Dominika iz zagrebačke Pešćenice poklonili su Župi Konjščina kip Blaženika za kojeg mnogi vjeruju da je on osnivač Župe svetog Dominika u Konjščini. Kip je blagoslovio župnik vlč. Milan Pušec koji je zahvalio na ovome daru te je rekao da lik bl. Augustina imamo već u župnoj crkvi, ispred crkve u njegovom pokloncu, a ovaj dar će krasiti župnu dvoranu u kojoj se sastaju zajednice župe.

 

Nakon misnog slavlja mladomisnik je svima prisutnima podijelio pojedinačni mladomisnički blagoslov.

 

Svetu liturgiju pjevanjem je animirao Zbor sv. Dominik pod vodstvom Marka Maleka-Solgata, a u asistenciji kod oltara bio je Luka Žeželj, bogoslov i akolit.

 

Župa Konjščina za svetkovinu svetog Dominika priprema se velikom pobožnosti devet utoraka kada vjernici imaju priliku sudjelovati u pobožnosti svete krunice, litanijama svetom Dominiku te misnom slavlju s prigodnom propovijedi. Sljedećeg utorka, 6. kolovoza deveti je utorak u velikoj devetnici te će tom prilikom biti izložen relikvijar svetog Dominika koji je biti dan na javno štovanje do nedjelje 11. kolovoza.

 

Tijekom velike devetnice sv. Dominiku u župu dolaze brojni hodočasnici, a prije svećeničkog ređenje sa svojim roditeljima hodočastio je mladomisnik vlč. Ivan Pugar. Također, hodočastile su časne sestre Dominikanke među kojima je bila i časna majka Jaka Vuco, a jedna sestra redovnica došla je iz Hamburga.

 
Marko Malek-Solgat, dipl. theo.
 
 
Svečano misno slavlje osmog utorka sv. Dominiku predvodio fr Mislav Peček2024 5
 
 
Svečano misno slavlje osmog utorka sv. Dominiku predvodio fr Mislav Peček2024 4

IMG 20240728 WA0005

 

U utorak 23. srpnja, dominikanski studenti uputili su se u poslijepodnevnim satima na duhovne vježbe prema jednom malom naselju koje se zove Vrbje. Vrbje se nalazi u pokrajini Štajerskoj i statičkoj regiji Savinjskoj (Slovenija). Duhovne vježbe dominikanskim studentima vodio je provincijal Hrvatske dominikanske provincije fr. Tomislav Kraljević, OP.

 

Duhovne vježbe su bile podijeljene u 8 razmatranja. U prvom razmatranju, imali smo nagovor o različitosti koja je dopuštena u Redu Propovjednika. Ta nas različitost poziva da razumijemo druge u različitosti i da naučimo poštovati slobodu svoju i slobodu drugih. U drugom razmatranju, imali smo nagovor o Božjoj Riječi koja ima odgovore na sve ljudske probleme, o vremenima krize, o nadi koja postaje krepost kada se pouzdanje stavi u Boga. U trećem razmatranju, imali smo nagovor o proroku Jeremiji koji je učitelj nade. Prorok Jeremija nas uči da je prava nada živjeti vječnost već na ovoj zemlji, a to znači biti nevidljiv i u nevidljivosti stvarati djela vječnosti. U četvrtom razmatranju, imali smo nagovor o cilju kateheze koja je rađanje nade. U petom razmatranju, imali smo nagovor o formaciji koja je vrijeme upoznavanja sebe i poslanja na koje nas Bog poziva. U šestom razmatranju, imali smo nagovor o pozivu. Svaki poziv počinje „uznemiravanjem“ zbog odluke koja sve mijenja. U ovom razmatranju ukratko smo meditirali nad pozivom prvih učenika. Biti pozvan znači biti pogledan od Boga. U njegovom pogledu postajemo ono što jesmo. U sedmom razmatranju, imali smo nagovor o Kristovom pogledu. Kristov pogled je bio dovoljan da desni razbojnik prepozna Raspetoga iako nije poznavao Pisma i Proroke. Naše molitve postat će djelotvornije ako prihvatimo Kristov pogled. Također smo u sedmom razmatranju, promišljali o istinskom Izraelcu i o svjedočanstvu kod Ivana Krstitelja. U zadnjem razmatranju, imali smo nagovor o Jakovljevoj borbi s Bogom. Možemo reći da je ta borba zapravo molitva koja je teška poput hrvanja. Molitva je najveći napor koji zahtjeva ustrajnost. To također zahtjeva da dođemo pred Boga onakvi kakvi jesmo, jer tko nas bolje poznaje od samog Stvoritelja?

 

Nakon završetka duhovnih vježbi 28. srpnja, uputili smo se prema Dominikanskom samostanu Gospe Svete – Petrovče. Tu smo sudjelovali na svečanoj liturgiji koju je predvodio pater Ivan Arzenšek (od milja pater Vanči). U poslijepodnevnim satima uputili smo se nazad u samostan Kraljice Svete Krunice. Sa sobom nosimo lijepa iskustva i sjećanja te se nadamo da ćemo u skorije vrijeme opet posjetiti Sloveniju.

 

IMG 20240728 WA0002

 

IMG 20240728 WA0004

 

IMG 20240728 WA0006

2024 Kazoticevo Plakat

 

Na blagdan sv. Jakova apostola, u četvrtak, 25. srpnja 2024., u župi bl. Augustina Kažotića u Zagrebu na Peščenici (Ivanićgradska 71, na križanju s Vukovarskom) započinje devetnica za proslavu bl. Augustina Kažotića, zaštitnika župe i samostana bl. Augustina Kažotića, biskupa Zagreba i Lucere, prvoga hrvatskoga blaženika. Svete mise svaki dan devetnice su u 19:00h. Svakoga dana devetnice u 18:30h je molitva krunice, kao i prigoda za ispovijed.

 

Devetnica započinje s trodnevnom duhovnom obnovom (25-27. srpnja) koju vodi fr. Petar Galić, starješina dominikanskoga samostana sv. Dominika u Trogiru i upravitelj Nacionalnoga svetišta bl. Augustina Kažotića u Trogiru.

 

Ostale dane devetnice misna slavlja predvode: 

(a) dana 28. srpnja, misno slavlje predvodi novi dominikanski provincijal fr. Tomislav Kraljević, koji je ujedno bio prvi župnik župe bl. Augustina Kažotića (2001.-2011.);

(b) dana 29. srpnja, euharistijsko slavlje predvodi vlč. Marijan Piskač, župnik župe Uznesenja Blažene Dj. Marije u Zagrebu u Resniku, član Svećeničkog bratstva sv. Dominika;

(c) dana 30. srpnja, euharistijsko slavlje predvodi don Ivica Mršo, profesor na Katoličkom bogoslovnom fakultetu Univerziteta u Sarajevu;

(d) dana 31. srpnja, euharistijsko slavlje predvodi i propovijeda fra Bože Vuleta OFM, gvardijan samostana Majke Božje Lurdske u Zagrebu;

(e) dana 1. kolovoza, euharistijsko slavlje predvodi i propovijeda fra Draženko Tomić OFM, profesor na Učiteljskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu i župnik u Brinju, Lipicama i Letincu;

(f) dana 2. kolovoza, euharistijsko slavlje predvodi i propovijeda vlč. Tomislav Hačko, vicepostulator kauza za proglašenje svetih i blaženih Zagrebačke nadbiskupije.

 

Na sam dan svetkovine, 3. kolovoza, svete mise su u 7:00h, 8:30h, 11:30h i središnje euharistijsko slavlje u 19:00h, koje predvodi mons. Tomo Vukšić, nadbiskup metropolit vrhbosanski i apostolski upravitelj Vojnog ordinarijata u Bosni i Hercegovini.

 

Liturgijska slavlja u devetnici i na samu svetkovinu animira mješoviti župni zbor župe bl. Augustina Kažotića.

0002.Provincijal.02

 

Nadbiskup vrhbosanski Tomo Vukšić i generalni vikar mons. Slađan Ćosić susreli su se 22. srpnja 2024. god. u Sarajevu s novoizabranim provincijalom Hrvatske dominikanske provincije, fr. Tomislavom Kraljevićem OP.

 

Nadbiskup je čestitao novom provincijalu i zaželio mu obilje Božjega blagoslova pri obavljanju povjerene službe. Tokom susreta nadbiskup i provincijal su također razgovarali o budućoj suradnji i doprinosu dominikanaca Vrhbosanskoj nadbiskupiji.

 

Izvor: KTA (kta/m.b.)

 

0001.Bol

 

Autor: fr. Marin Golubović OP

 

Našu dominikansku laičku zajednicu sv. Pia V. pri samostanu Sv. Marije Milosne - Bol na Braču, posjetio je brat Bartol Mihael, član jedinog benediktinskog priorata sv. Kuzme i Damjana u Hrvatskoj. Govorio je o benediktinskom monaštvu i duhovnosti, napose o važnosti molitve u redovničkom, monaškom životu kroz kontemplativno čitanje Svetog Pisma - Lectio Divina, te molitvi časova. Zanimljivost koju je brat Bartol s nama podijelio jest molitva svih 150 psalama kroz tjedan dana. Benediktinci također ima svoje laike koji se nazivaju "oblati", od latinskog "oblatus", što znači "prinesen". 

 

Članovi laičkog bratstva imali su priliku postaviti neka pitanja, a posebice ih je zanimala kontemplacija. Brat Bartol Mihael rastumačio je da se zapravo radi o odijeljenosti od svijeta u intimi s Bogom što trebamo uvijek iznova otkrivati i njegovati posebice u ovom svijetu gdje nas sve odvlači od Boga. Kontemplacija se traži najviše kroz molitveno razmatranje Sv. Pisma. Kontemplacija (contemplatio) je posljednji stupanj, prvi je čitanje (lectio), nakon čitanja slijedi razmatranje (meditatio). U toj fazi dopuštamo da nam Bog progovara. Nakon toga mi govorimo Bogu, na temelju teksta kojeg smo pročitali upućujemo molitvu Bogu u vidu prošnje, zahvale (oratio). Pootm slijedi posljednji stupanj: kontemplacija, koji je dar Božjeg Duha. 

 

Inače je brat Bartol Mihael radio na Muzičkoj akademiji u Zagrebu gdje je predavao između ostalog i povijest glazbe srednjeg vijeka, gregorijanika. Posebno se u studiju bavio napjevima Božanskog časoslova u Redu propovjednika. Susret smo završili duhovno obogaćeni i nahranjeni kroz zajedničku molitvu Prve večernje časoslova.

Stranica 9 od 535