Uoči svetkovine svetog oca Dominika, utemeljitelja Reda propovjednika, donosimo pregled njegovog djetinjstva i ranog života u pet nastavaka.
Dominik i propovijedanje Evanđelja u Okcitaniji
Ruta za Dansku provela je biskupa Diega i njegovu pratnju, u kojoj je bio i Dominik, kroz južnofrancuski grad Toulouse. Proputovanje kroz Toulouse u 1203., pa opet u 1205. god., neće biti Dominiku posljednji posjeti tome gradu. Štoviše, taj okcitanski grad, u to doba središte katarskog krivovjerja, kasnije postaje poprište nastanka Reda braće propovjednika. Dakle, nakon što su Dominik i Diego posjetili Toulouse 1203. god., stižu u Dansku 1203/4. god., potom se vraćaju u Kastilju 1204/5. god., pa opet putuju u Dansku 1205. god. i još jednom prolaze kroz Toulouse. Po povratku iz Danske skreću za Rim 1205/6. god., a onda odlaze u opatiju Citeaux 1206. god., pa u Montpellier i Languedoc 1206. godine. Iako se ne može rekonstruirati točnu rutu kojom su putovali, vjerojatno su slijedili isti put kojim su kasnije uobičajeno putovali križari tijekom Albigenške križarske vojne 'niz rijeke Saonu i Rhonu'.
Navodno je tijekom prvog posjeta Toulouseu Dominik probdio cijelu noć raspravljajući s gostioničarom, koji je bio albigenški heretik. Dominik je 's mnogo raspravljanja i uvjeravanja' obratio gostioničara natrag na katoličku vjeru. Kasnija predaja ne donosi njegovo ime i izvan dominikanske tradicije nema spomena o ovome događaju. Nijedno od tri Dominikova pisma koja su preživjela ne spominju gostioničara. Izgleda kako je Dominikov prvi obraćenik izblijedio u anonimnost. Ipak, spomen na taj događaj ostaje bez obzira što izostaju historiografski detalji. Samim time što sv. Dominik nije kasnije u životu smatrao taj događaj vrijednim spomena, a koji je opet ostavio dojam na svjedoke gostioničareva obraćenja, ukazuje na to da se nipošto nije radilo o posljednjem slučaju kada je Dominikovo propovijedanje nekome promijenilo život. Time Dominikove hagiografije ujedno otkrivaju bitni apsekt Dominikova ‘ingeniuma’ koji je preotočio u karizmu propovijedanja: Dominikovo svjedočenje vjere i navještanje Evanđelje nije rezultat njegove učenosti ni visoke inteligencije nego duboke usmjerenosti prema Bogu kojom se otvara djelovanju sile Duha Svetoga. Kada Dominik propovijeda, ne čini to kao pismoznanci, to jest kao učenjaci i intelektualci od kojih se očekuje kritička distanciranost, već sa svom usrdnošću i iskrenošću ne bi li po njemu u pameti i srcima slušatelja odjeknula Riječ Božja, Kristov poziv na obraćenje. Dominikova karizma propovijedanja, taj milosni dar koji još uvijek živi u Redu braće propovjednika, tako nije ništa više ni manje nego čin vjere kojim propovjednik uklanja sebe ne bi li, otvarajući se Kristu, vjernome puku i svemu ljudskom rodu zarobljenom u tami grijeha posredovao ‘riječi života vječnoga’ (Iv 6,68b).
Tijekom boravka u Danskoj, Diego i Dominik su izgleda saznali za poganske Kumane. Potom su otputovali u Rim gdje je Diego zatražio od pape Inocenta III. da ga oslobodi njegovih biskupskih dužnosti ne bi li pošao u misije među Kumane. Papa je odbio Diegovu molbu. Iako to nije mogao znati, Diegove misionarske težnje time su tek privremeno odgođene i providonosno preusmjerene. Posljedični posjet cistercitima presudan je događaj uoči Dominikova osnutka Reda braće propovjednika. Naime, na povratku u Kastilju Diego se našao pozvan na vijećanje “dvanaest opata” koje se održavalo u Montpellieru 1206. godine. Cistercitski kroničar Petar de Vaux-de-Cernay ustvrđuje da je Diego bio iskra koja je oživjela propovjedničke misije cistercita. Petar u ‘Historia Albigensis’ piše: 'I tako je, spomenuti biskup (Osme) suočen s neprilikama legata čvrsto dao savjet, podsjećajući i savjetujući da se, ostavivši sve iza sebe, trebaju češće naprezati oko propovijedanja kako bi bili sposobni ušutkati usta zlobnika, nastavljajući u poniznosti, trebali bi činiti i poučavati prema primjeru Svetog Učitelja, trebali bi putovati pješke bez srebra i zlata, nasljedujući apostolski put u svim stvarima.' [HAlb 23]
Potom su Diego i Dominik, pod pokroviteljstvom opata Citeauxa i tuluškog biskupa Falka, započeli vlastito misionarsko djelovanje. Propovijedajući po Languedocu, na potezu između Montpelliera i Toulousea, ulaze u žučne rasprave s katarskim krivovjercima. Jordan Saksonski bilježi da je tijekom propovijedanja u Montrealu Dominik bio blagoslovljen svojim prvim čudom. Odlučivši se na 'suđenje vatrom', sudionici rasprave bacili su u vatru svoje knjige kako bi se utvrdilo u kojoj je zapisan istinit nauk. Jednom u vatri, heretičke knjige su umah izgorjele, dok je Dominikov spis iskočio iz vatre. Dominikov rukopis još je dvaput bačen u vatru i dvaput je iskočio iz plamenova. Kako Jordan Saksonski objašnjava, tim čudom očitovala Dominikova učenost i vjera.
Ubrzo potom Diego se vratio u Kastilju i svojim biskupskim dužnostima, preminuvši nenadano u prosincu 1207. godine. Dominik se tako našao sam u stranoj zemlji, bez Diegova vodstva, a ujedno se spremala i Albigenška Križarska vojna. Time okončava rano razdoblje Dominikova života i sva se njegova dotadašnja životna iskustva zgušnjavaju u prepoznatljiv ‘ingenium’ utemeljitelja Reda braće propovjednika: radikalna predanost propovijedanju Evanđelja potkrepljenja učenošću i stalnom kontemplacijom nad Sv. pismom, ali ponajprije gonjena bogatim nutarnjim duhovnim životom neprestane molitve pred Presvetim, pa i pod cijenu nužnog odmora i sna noću, kao i osobna požrtvovnost kroz odricanje od udobnosti i materijalne sigurnosti, zapravo, od svega što otupljuje za evangelizacijsko poslanje.
Izvori:
Jordan Saksonski, Libellus de principiis Ordinis Praedicatorum, URL: http://www.domcentral.org/trad/domdocs/0001.htm
Kyle C. Lincoln, A Canon from Castile: The Early Life of St. Dominic of Osma (1170/4-1207), ProQuest LLC., Ann Arbor - SAD, 2012.