Vijesti

SaintDominic e1533647774922

 

Uoči svetkovine svetog oca Dominika, utemeljitelja Reda propovjednika, donosimo pregled njegovog djetinjstva i ranog života u pet nastavaka.   

 

Vrijeme Dominikova duhovnog sazrijevanja pri kanoničkom kaptolu u Osmi

 

Ne zna se kada je točno Dominik postao član katedralnog kaptola Osme. Njegov se potpis pojavljuje na jednom zemljišnom ugovoru između Biskupije u Osmi i cistercitskog samostana u Verueli iz 1199. god., ali ne i na prethodnom ugovoru iz 1195. godine. Na tome ugovoru navodi se i Dominikova službena titula, odnosno, položaj u katedralnom kaptolu: sacrista. Dominikova zauzetost za siromahe i teološka izobrazba kvalificirali su ga za tu odgovornu funkciju u katedralnom kaptolu u Osmi. Sakristana treba odlikovati opširno teološko znanje i poznavanje latinskog jezika bez premca. Kako je smisao liturgije ponajprije slavljenje Boga svim srcem svojim i svom dušom svojom, time što je Dominiku povjerena briga za bogoslužje katedrale u Osmi otkriva zašto je kasnije za jedan od neizostavnih stupova Reda braće propovjednika - uz propovijedanje, studij i samostansko opsluživanje - ustanovio gorljivo zajedničko slavljenje Euharistije i molitvu časoslova. I u ovom se očituje Dominikov ‘ingenium’: služenje Gospodinu riječju i djelom, umom, rukama i srcem, bilo u navještanju Evanđelja, bilo u bogoslužju.

 

Iako se ne zna kada je Dominik pozvan pridružiti se kaptolu u Osmi, može se pretpostaviti razlog zašto. William A. Hinnebusch u svojoj ‘Povijesti Dominikanskog reda’ (1965.) iznosi procjenu stanja Osme u to doba: “Dominikova reputacija se proširila iz Palencije do njegove rodne biskupije u Osmi. Katedralni kaptol je tada bio u procesu obnove i reforme, biskup Martin Bazan i prior Diego d'Acebo popunjavali su prazna mjesta u kaptolu birajući ljude pune žara za vjeru.” Nažalost, nema dokaza, ni u pisanim ispravama ni u drugim povijesnim izvorima, kada se točno ta reforma dogodila. Budući da je papa Inocent III. odobrio reformirane konstitucije kaptola u Osmi iz 1199. god. sama se reforma morala dogoditi barem nekoliko godina prije.

 

Dominikove prve godine u kaptolu Osme vrlo vjerojatno prolaze bez nekih većih događaja. Diego d'Acebo je bio suprior, a nakon 1199. godine postao je prior katedralnog kaptola i vjerojatno jedan od bliskih savjetnika biskupa Martina Bazana. Prema dostupnoj dokumentaciji iz toga vremena, don Martin Bazan umro je negdje nakon 10. lipnja 1201. godine, kada se posljednji put spominje u službenim ispravama. Potom se Diega d'Aceba počinje oslovljavati u dokumentima kao biskupa Osme od 11. prosinca 1201. godine. 

 

Nažalost, nema preživjelih dokumenata iz toga razdoblja koji bi nam mogli rasvijetliti čime se Dominik bavio između 1199. i 1201. godine. Jedino što se iz povijesnih izvora zna o Dominiku tijekom toga razdoblja jest da je bio uzor ostalim kanonicima i da je čitao 'Collationes Patrum' Ivana Kasijana. Čini se mogućim kako je Dominik kao sakristan, pa suprior od 1203. god., bio Diegov savjetnik od povjerenja. Isto tako, kao što je stari biskup Bazano, tako je i novi biskup Diego d'Acebo bio na usluzi kralju Alfonsu VIII. Kastiljskom. Iz toga razloga je biskupu Osme negdje 1203. ili 1205. godine povjeren zadatak neka pronađe mladenku kraljevu sinu, prijestolonasljedniku Fernandu. Tako su biskup Osme i njegov suprior Dominik uskoro potom napustili svoju domovinu ne bi li kraljeviću pronašli mladenku kraljevskog roda u Danskoj.

 

Dominik i Diego su se otisnuli na put između sredine listopada 1203. god. i kasne veljače 1204. god., dok se drugo putovanje dogodilo između kasnog listopada 1205. i travnja 1206. godine. Cilj prvoga putovanja bio je ispregovarati uvjete sklapanja braka, onda su se vratili kako bi obavijestili kastiljanskog kralja o postignutom dogovoru. Potom su morali natrag u Dansku ne bi li doveli princezu natrag u Kastilju. Sve zajedno, prijeđena udaljenost tijekom oba puta bila bi oko 4000 kilometara. No umjesto radosna povratka s mladenkom za budućeg kralja, uslijed neočekivane smrti danske kraljevne, Diego i Dominik se vraćaju u domovinu takoreći neobavljena posla. Pritom, kako više nije bilo razloga za žurbu, posjećuju prvo Rim, a potom cistercitsku opatiju Citeaux, južno od francuskog grada Dijona. No čemu to skretanje s puta? Što se dogodilo dok su u dva navrata prolazili kroz Francusku da bi ova dva španjolska kanonika tako naglu mijenjali planove?

 

Izvori:

 

Jordan Saksonski, Libellus de principiis Ordinis Praedicatorum,  URL: http://www.domcentral.org/trad/domdocs/0001.htm

 

Kyle C. Lincoln, A Canon from Castile: The Early Life of St. Dominic of Osma (1170/4-1207), ProQuest LLC., Ann Arbor - SAD, 2012.

 

313977 124401091036020 24916185 n

 

Uoči svetkovine svetog oca Dominika, utemeljitelja Reda propovjednika, donosimo pregled njegovog djetinjstva i ranog života u pet nastavaka.   

 

Dominikovo školovanje i sazrijevanje u kreposti

 

Sveučilišta, koja su u kasnom srednjem vijeku izrastala iz katedralnih škola, već u Dominikovo vrijeme osjetno utječu na razvoj društva, otvarajući pristup višem obrazovanju sinovima neplemenitih obitelji, koji potom na temelju svojih kvalifikacija i talenta, a ne porijekla, ulaze u kraljevsku birokraciju i Crkvu. Sama je Crkva redovito davala odgovorne visoke položaje diplomantima i magistrima s ovakvih sveučilišta. Dominikovo obrazovanje je svakako utjecalo na njegov kasniji apostolat, pa ne iznenađuje što već Jordan Saksonski donosi izvještaj o Dominikovom studiju. 

 

Nakon što je jedno neodređeno vrijeme učio kod svojega ujaka, Dominika su poslali u Palenciju na daljnji studij. Jordan Saksonski ne navodi nijedan datum, pa nije moguće odrediti točan akademski status učilišta u Palenciji tijekom Dominikova studija. Izgleda da je palencijsko učilište napose odlikovao studij jurisprudencije, no ne zna se je li riječ o kanonskom ili o rimskom pravu. Niti je igdje rečeno koliko je zapravo Dominik bio star kada je otišao u Palenciju. Nijedan drugi kasniji povijesni izvor ne rasvjetljuje ijednu od ove dvije nepoznanice.  Povjesničari su ustanovili kako je katedralna škola u Palenciji, osnovana prije Dominikova rođenja, zasigurno narasla u dosta veliku sveučilišnu ustanovu, ali nije moguće utvrditi kada je prerasla u sveučilište. Na kraju nema izbora nego vjerovati izvješću Petra iz Ferranda i prihvatiti da je Palencija već bila sveučilište kada je Dominik tamo studirao.

 

Jedini podatak koji bi mogao odrediti datum Dominikova boravka u Palenciji jest spomen na nestašicu hrane koja je jedne godine pogodila grad. Glad je najvjerojatnije nastupila nakon kastiljanskog poraza u bitci kod Alarcosa 1195. godine i posljedične saracenske ofenzive. Također je moguće i da se radilo o lokalnoj gladi tijekom 1192. godine, koja je zabilježena u ondašnjim analima. Životopisi navode da je Dominik, otkrivajući novu dimenziju svoga ‘ingenium’, pokazao osjetljivost za potrebe siromašnih te prodao svoje knjige i pokućstvo ne bi li osigurao hranu za potrebite u lokalnoj ubožnici. Dominik tako nije samo asketa, koji samoodricanjem vježba kreposnost, niti je isključivo studiozni intelektualac, koji se zatvara u knjižnicu i izolira od svijeta, nego i živi ‘mistiku otvorenih očiju’ bez zadrške ostvarujući Božju zapovijed ljubavi prema bližnjemu. Samo takav čovjek, koji u srcu razumije da smo u Božjim očima svi ‘siromasi’ potrebiti milosrđa i spasenja, može zamisliti i potom utemeljiti zajednicu Kristovih učenika koji će svojim siromaštvom svjedočiti čovjekovu potrebitost kako milosrđa bližnjih tako i Božje milosti.

      

Dominik studira u Palenciji nevjerojatnije između 1188. i 1196. godine, prije nego li je palencijsko sveučilište potvrđeno kraljevskom poveljom tako da se nažalost ne može sa sigurnošću znati što je točno studirao. Ipak svjedočanstvo najranijih izvora bilježi da je Dominik započeo sa studijem 'slobodnih vještina' koji je u ono vrijeme cvjetao u Palenciji i potom prešao na studij teologije 'marljivo bdijući četiri godine nad tim svetim naukama'. Naime, gotovo svaki izvještaj Dominikova života ponavlja kako je njegov studij teologije bio izvanredan po tome što je Dominik gotovo svake noći učio dokasna. Tijek Dominikova studija u Palenciji posljedično postaje uzorak za dominikanski studij i formaciju od 13. st. nadalje. Promatrajući obrazovanje ne samo kao školovanje nego i kao odgoj, logika je jasna: zato što je Dominik prvo studirao slobodne vještine (humanističke znanosti), pa teologiju, i dominikanci bi trebali imati slično obrazovanje ne bi li se suobličili svom utemeljitelju u svjetonazoru i ljubavi prema znanju.

 

Izvori:

 

Jordan Saksonski, Libellus de principiis Ordinis Praedicatorum,  URL: http://www.domcentral.org/trad/domdocs/0001.htm

 

Kyle C. Lincoln, A Canon from Castile: The Early Life of St. Dominic of Osma (1170/4-1207), ProQuest LLC., Ann Arbor - SAD, 2012.

 

 

Stranica 7 od 308